A fotó, mint webkellék

Az előző részben arról írtam, hogy milyen tényezőket érdemes figyelembe venni ha jó webszöveget szeretne írni. Bizonyára nem árulok el titkot azzal, hogy egy weboldal népszerűsége nem csak azon múlik, hogy milyen szöveges tartalommal bír. Természetesen az érdekes, informatív, egyedi szöveg alapvető kelléke egy jó weboldalnak, de az összképhez más elemek is hozzátartoznak. Ezek egyike a fotó. A jó fénykép rengeteg információt nyújt másodpercek alatt, és nem lassítja a weboldal betöltődését. Gondoljunk itt a webáruházakra, vagy utazási irodák, képző- és iparművészeti oldalakra. Természetesen nem a profi fotósoknak ajánlom figyelmébe ezt a leírást, hanem a fotóikat maguk szerkesztő kisebb webáruházak, weblapok tulajdonosainak.

Mitől lesz weblap barát egy fotó?

Sok weboldalon az első fotó amivel találkozunk, a fejlécben látható nagy méretű kép. Ezt valószínű a weboldal tervezője megfelelően készítette el, és ha önnek nincs jogosultsága a weblapjának kinézetét megváltoztatni, akkor a fejléc fotójával nem is kell foglalkoznia. Ha megfelelő anyagi forrásokkal rendelkezik, akkor megbízhat egy profi fotóst, aki megszerkeszti a weblapon látható képeket. Azonban több száz vagy esetleg ezer terméket tartalmazó webshop esetén ez nagyon drága lenne. Ilyenkor a weboldal tulajdonosa inkább megbízza egy munkatársát, hogy töltse fel a szöveges tartalmat, fényképeket, videókat, térképet, stb. Honnan származnak a képek? Kaphatjuk készen, vagy fotózhatunk magunk is. Mitől lesz weblap barát? Sok tényezőtől, de ezek közül igen fontos a kép felbontása, a fájl mérete és neve.

Mire figyeljek egy készen kapott kép szerkesztésekor?

A fénykép méretét és minőségét több tényező befolyásolja. Egyik dolog a kép fizikai mérete, azaz mekkora területet foglal el a képernyőn. A másik pedig a fájl mérete, azaz mekkora memóriát foglal el a számítógépen, és milyen gyorsan töltődik be egy weboldalra. E két tényezőt alapvetően befolyásolja, hogy milyen felbontású a fotó. A felbontás azt jelenti, hogy hány pixelből áll egy kép. A nagy felbontású képek élesek, minden apró részlet jól látható rajtuk. Azonban a kép fájl mérete óriási, akár 2-10 megabájt (MB) is lehet! Egy jó képszerkesztő programmal ezen könnyen lehet segíteni.

Ha van lehetősége a Photoshop-ot használni, akkor a kép mentésekor válassza a “Mentés webre” opciót, majd válassza a “JPEG” fomátumot, és végül jelölje be a kis négyzetet a “Progresszív” felirat mellett. A Microsoft Office képszerkesztőjével is csökkenthető a kép mérete. Válassza a “Kép” menüben az “Átméretezés” vagy a “Képek tömörítése” alpontot és kövesse az ott megadott utasításokat.

A nagy és nagyon jó minőségű képek méretét célszerű 60-100 kilobájt (kB) között tartani. Ha az oldalán egy nagy fotót akar bemutatni, akkor az is maximum 80-100 kB között legyen. Ha kisebb képeket használ a weboldalán, elég a 20-30 kB-os méret. Célszerű ugyanabból a képből többféle méretet is készíteni, mert a weboldalán szüksége lehet rá. Szabadszemmel szinte észre sem vesszük a különbséget egy 50 kB és egy 250 kB méretű kép között. Ezért ha egy fotót háttérképként szeretne használni, nem szükséges a nagy felbontás.

Mire figyeljek a fotózáskor?

Ha saját maga készíti a fotóit a weblapjára, már a fotózás során célszerű bizonyos szempontokra odafigyelni. Mielőtt kattan a fényképezőgét, alaposan nézze meg a fő témát és a környezetet. A háttérben ne legyen semmilyen zavaró, oda nem illő tárgy, szemetes vödör, rendetlenséget sugalló összevisszaság. Egyszerűen fogalmazva, ne legyen semmi, ami elvonná a figyelmet a fő témáról. Ügyeljen arra is, hogy ne legyen tükör a közelben, hacsak nem magát a tükröt fotózza.

Fókuszáljon a kép fő alakjára. Ha a kép fő témája embert ábrázol, a szemeket ne hagyja homályban. Ha termék fotókat készít a webáruházába, ügyeljen arra, hogy a fókusz az adott tárgyon legyen és ne a környezetén. Használjon erős megvilágítást, és készítsen a termékről több képet, különböző oldalról. Lehetőleg fehér hátteret használjon, mert az jól kiemeli a tárgyat és az árnyékokat is. Persze egy képszerkesztővel később is lehet árnyékot varázsolni a képre, de nem biztos, hogy az természetes hatású lesz. Ha ragaszkodik a színes háttérhez, akkor válasszon a termék színétől jelentősen különböző, egyszínű, de a fő téma színével harmonizáló színt. A cél, hogy a fő téma legyen szembeöltő.

Mire figyeljek a képek feltöltésekor?

Készek a fotók, várják, hogy felkerüljenek a weboldalra. Még mielőtt elkezdené a feltöltést, vessen egy pillantást a képfájlok nevére. Utalnak a kép tartalmára azok a fájl nevek, vagy csak kép1, kép2, stb. tudható róluk? Mivel az internetes böngészők a képfájlok nevét is olvassák, célszerű valamilyen rövid, de érthető nevet adni a fájlnak, például piroslabda.jpg, vagy rozsaszal.jpg. Ha weboldalának admin felülete lehetőséget ad arra, hogy a képek címét, leírását és a kép alternatív feliratát is megadja, semmiképpen ne hagyja üresen azokat a rovatokat. Ezek az információk mind segítik a keresőmotorokat, a weblapja szélesebb körben lesz ismert.

Tegyük fel, hogy ugyanarra az oldalra több termék képét is feltölti. Nagyon fontos, hogy a képek azonos méretűek és azonos orientációjúak legyenek. Az esztétikai élmény kedvéért legyenek azonos a keretben, vagy egyáltalán ne legyen keretük.

Mi a lényeg?

Ha az előző bekezdéseket mind elolvasta, talán sikerült egy nagyon általános képet alkotnia arról, hogy milyen legyen a webre optimalizált fotó. Nyilván egy csomó minden kimaradt. A három legfontosabb szempont azonban a képfelbontás, képfájl mérete, képfájl neve. Kitaláltam egy könnyen megjegyezhető mozaikszót: FELMÉRNE (a kép FELbontása, MÉRete, NEve)

A múltkor nagyjából körvonalaztam a jó webszöveget, most a jó webfotókról szóltam. Legközelebb visszatérek megint a szövegekhez, hogy néhány fontos szempontot részletesebben is kifejtsek.