Hogyan írjunk jó honlap szöveget?

Kész az új weboldala? Sikerült átalakítani a régi honlapját? Nagyszerű, de ezzel csak a munka egy része ért véget. Minek a weboldal, ha senki nem találja meg?

Talán nem túlzás azt állítani, hogy a keresőmotorok algoritmusa alapvetően befolyásolja, hogy az internetes böngészés során milyen találatokat kapunk. Tudta, hogy a Google évente több százszor változtatja az algoritmusát? Ehhez egy weblap tulajdonos úgysem tudna alkalmazkodni, de a legnagyobb változásokat mégis figyelembe kell vennie. Azonban szerencsére ezek a változások mindig a felhasználók élményének javítását szolgálják. Soha ne felejtse el, hogy igazi emberek böngésznek a neten, akik információt keresnek. Szeretnék néhány tanácsot adni arra vonatkozóan, hogy mire figyeljen, amikor a honlapjára szövegeket ír.

Kulcsszó és tartalom optimalizálás

Az interneten böngésző embereknek rendszerint valamilyen konkrét ismeretre van szükségük. Szeretnének valamit csinálni (vásárolni), meg akarnak valamit tudni (hogyan írjunk jó honlap szöveget), vagy szeretnének valahova menni (moziba). Nem célszerű önkényesen kiválasztani egy-egy kulcsszót, amelyekről ön azt hisszi, hogy jók. Inkább azt kell elképzelnie, hogy a böngésző emberek milyen kérdéseket tesznek fel, mert a jó honlap megadja a választ.

Játsszunk a Google segítségével. Tegyük fel, hogy otthon szeretném befesteni a hajam, de némi információra van szükségem. Beírtam a keresőbe egy szót: hajfestés. Húha, 278 ezer találat 0,54 másodperc alatt! Azonban ha azt írom, hogy “hajfestés házilag” akkor már csak 2440 találatot kapok 0,58 másodperc alatt, ami persze még mindig sok. Viszont ha azt írom a keresőbe, hogy “haj festése házilag”, akkor 6 találatot kapok 0,37 másodperc alatt. Mi ebből a lényeg?

Az összetett kulcsszó, az úgynevezett “hosszú farok kulcsszó” (angolul: long-tail keyword). Minél specifikusabb a keresés annál hosszabb lesz a kulcsszó. Ha bele tudja élni magát célközönségének gondolkodásába, olyan összetett kulcsszavakat építhet a honlapszövegébe, amelyekkel gyorsabban megtalálják az ön weblapját. Ráadásul azok, akik ennyire körülírtan meg tudják határozni, hogy mit keresnek, azokat valóban érdekli a téma, és ők jelentik az igazi célközönséget, az igazi vevőt. Értelmes, értékes, a címről szóló szöveget írjon, ne pusztán a kulcsszó halmozása legyen a cél. Honlapjának jellegétől függően figyeljen arra, hogy a szöveg ne tartalmazzon túl sok szakkifejezést.

Mit és hogyan ír a konkurencia?

Bizonyára nem egyedül ön rendelkezik az adott termékkel, szolgáltatással. Ha igen, akkor könnyű helyzetben van. Mindenesetre nem árt tudni, hogy a konkurencia mit ír. Hogy miért? Mert ha az ön weboldalán ugyanazt az információt találják a böngésző emberek, mint máshol, akkor unalmasnak tartják, és máris mennek tovább. Legyen mindig valami egyedi mondanivalója.

Keresse meg azt a nagyon szűk szegmenst, amit más még nem tárt fel. Kutasson, ásson a saját témájának a mélyére. Nézzen meg rengeteg konkurens weblapot és fedezze fel, hogy a legtöbbnél mi hiányzik. Ha megtalálta, álljon rá a hiányzó szegmensre.

A tartalom megjelenítése

Ha már megtalálta az összetett kulcsszavakat, tudja, hogy kiknek és mit akar írni, kész az értékes honlap szöveg is, mégsem dőlhet hátra. Néhány dolgot még ellenőrizni kell.

  • Számolja meg a leírt honlap szöveg szavait, ha négyszáznál kevesebb, feltétlenül írjon hozzá.
  • Tagolja a szöveget rövid bekezdésekre, ha lehet, használjon listákat.
  • A bekezdéseknek adjon címet, és emelje ki nagyobb betűtípussal.
  • Ha a weblapjának valamelyik oldala kapcsolódik a szóbanforgó témához, akkor a szövegben helyezzen el arra az oldalra mutató belső linket.
  • Javítsa ki a hibákat. Ne maradjon a szövegben helyesírási hiba, vagy félreérthetően fogalmazott mondat.

Sajnos nem tudom garantálni, hogy a fenti tanácsok betartásával az ön weboldala lesz a Google kedvence. Azonban ha figyelembe veszi a leírtakat, nagy lépést tesz annak érdekében, hogy a világhálón böngésző emberek megtalálják az ön honlapját, tudomást szerezzenek az ön termékéről, szolgáltatásáról, vagy pusztán véleményéről.

Legközelebb a keresőbarát fényképekről fogok írni, mert a fotók is segíthetnek a Google és az ön weboldala randevújában.