Mobilbarát szövegírás

A weboldalam mobilbarát, szuperül néz ki, nyugodtan várhatom április 21-et, a Google szeretni fog. Teljesen igazam van, nem? Hát nem! Csak részben ülhet nyugodtan.

Április 21-től még többet hallhatja majd a mobilbarát weboldal kifejezést. Ez röviden azt jelenti, hogy a mobil eszközről indított kereséseknél a Google új algoritmusa előnyben részesíti a mobilbarát weblapokat. Jobb helyezést érnek el az ilyen weboldalak. Apropó, ön tudja-e hogy a saját honlapja mobilbarát-e? Ha nem, itt ellenőrizheti. Bizonyára önnek is van okostelefonja vagy tabletje. Észrevette-e, hogy ezeken valahogy másképp olvassa a cikkeket, mint az asztali gépen?

Mit látunk a képernyőből?

A mobil készülékekről indított egyre gyakoribb netes keresések miatt különböző vizsgálatokat végeztek. Új ismereteket kaptunk a képernyő nézési szokásokról. Mi változott? Ha egy az asztali készülék képernyőjén internetezünk, akkor a lap bal felső részének, egy nagyjából háromszög alakú területét nézzük át először. El is nevezték ezt a részt “arany háromszög”-nek. A gyors szemmozgások tanulmányozása révén korábban azt is kiderítették, hogy az olvasók alapvetően kétféle módon tekintik át a webes tartalmat. Egy képzeletbeli F vagy Z betű formáját követik.

Egy mobil eszköz képernyőjén azonban másként pásztáznak szemeink. Ott nincs elég hely F és Z alakban cikázni. A szemmozgást követő vizsgálatok megállapították, hogy mobil eszközön a képernyő közepére, és a felső részére fókuszálunk. Az eredmények szerint a képekre jobban figyelünk, mint a szövegre, a fotók elvonják a figyelmünket. Ez mit is jelent? A mobilra optimalizált weboldalra kevesebb képet tegyünk. Ha nem segít a mondanivaló közlésében, inkább ne használjunk képet. Persze az más, ha a kép minden szónál többet ér! Mi a helyzet akkor a szöveggel?

Hogyan írjak mobilra?

Röviden, tömören. Ez esetben nem az olvasó befogadóképessége a limit, hanem a képernyő mérete. Az asztali képernyőn 4-5 paragrafust is láthat egyszerre, mobilon nem így van. Kicsi területen sok információt kell közölni a képernyő görgetése nélkül! Szócséplésnek nincs helye.

Kezdje a szöveget pár nagyon érdekes mondattal, ami tovább olvasásra ösztönöz. Azonban ne vezesse félre az olvasót, valóban arról írjon, ami az első mondatok alapján várható.

Tagolja a szöveget bekezdésekre. A bekezdések kiszámítható, állandó ritmusban vezetik végig az olvasó szemét a cikken. Írjon rövid bekezdéseket. Az olvasó agyában egy bekezdés egy gondolatnak felel meg. Ha a gondolat nagyon hosszú, az olvasó elveszti a fonalat, türelmetlen lesz. Már megy is tovább egy másik weblapra.

A bekezdéseknek adjon figyelemfelkeltő címet, ami legyen rövid, néhány szó. Ugye emlékszik? A mobil képernyőn nincs hely! A címeket ráadásul könnyű átnézni és ha elég vonzóak, a látogató marad, tovább olvas.

Ne használjon apró betűt és ne legyen nagyon kicsi a sortávolság. Ne feledje a mobilbarát weboldal tartalma igazodik a rendelkezésre álló hely méretéhez. A kicsi mobil képernyőn még kisebb lesz a betű, összefolyhatnak a sorok.

Mi a tanulság szövegírás ügyben?

Akkor most kevesebbet kell írni? Nem kevesebbet, hanem jobbat! A mobil használók is olvasnak cikkeket. Sőt, mivel a készülék állandóan velük van, sok üresjáratot mobilozással töltenek. Viszont éppen a zajos környezet türelmetlenné teszi őket. Olvasás közben befut egy sms, egy email, vagy megcsörren a telefon és máris máshova gördül a képernyő. Ezért kell a mobilra másként írni.