Webdesign menete - közös munka
Tapasztalatom szerint, amikor egy családi kisvállalkozás úgy dönt, hogy honlapot készíttet, nem tudja pontosan nekik milyen szerepük van a folyamatban, mit várhatnak a webdesignertől. Erre a kérdésre szeretnék választ adni a következő 7+1 pontban, megismertetni az én módszerem.
Ha egy nagyon gyors áttekintést szeretne, akkor nézze meg az alábbi diavetítő ábráit.
(Az ábrák elkészítéséhez a Piktochart szolgáltatását vettem igénybe.)
1. Mi a célja a honlapnak?
Fontos megismernem, hogy a honlap leendő tulajdonosának mi a konkrét célja az új weboldallal. Ezt nem is olyan könnyű megfogalmazni, mert gyakran csak odáig terjednek a gondolatok, hogy „több ügyfelet, szeretnék”.
Tudnom kell, hogy milyen látogatóknak szánját a honlapot, és milyen problémák megoldására kínálna megoldást. Van-e valamilyen olyan egyedi szolgáltatása, kínálata az adott cégnek, amiben valóban eltér a vetélytársaktól.
A weblaphoz szükség van tárhelyre és domain névre is. Ha ezzel nem rendelkezik a leendő tulajdonos, tudok segíteni domain regisztrációban és tárhely rendelésben.
Véleményem szerint célszerű egy új honlapot már egy oldallal elindítani, pl. „Hamarosan jövünk” vagy hasonló címmel, mert jó ha a keresőmotorok minél hamarabb tudomást szereznek a tervezés alatt lévő weboldalról.
2. Hány oldalból álljon az új honlap?
Amint világosan látom a honlap célját, közösen megállapítjuk a leendő honlap terjedelmét. Megbeszéljük, hogy milyen oldalakat és funkciókat igényel a célok megvalósításához. Ez sem könnyű feladat, mert menetközben sokszor változik, egyik gondolatból adódik a másik.
Azonban ez egy végtelen folyamathoz vezethet, ami a weboldal indulását késleltetheti. Így tehát ragaszkodnunk kell a megtervezett terjedelemhez, persze minimális ésszerű eltérés lehet.
3. Webhely térképet készítünk
Miután kialakítottuk a honlap terjedelmét, megbeszéljük, hogy melyik oldalra milyen jellegű információ kerüljön. Ez nekem segít abban, hogy megtervezzem az oldalak szerkezetét, bizonyos elemek funkcióját.
Kialakul bennem pár elképzelés a legjobban megfelelő kinézetről. Hova illesszek be majd űrlapot, valamilyen cselekedetre felhívó gombot (CTA), esetleg hozzászólásra alkalmas felületet, vagy a közösségi médiában való megosztásra alkalmas gombokat.
4. Milyen tartalommal indul a honlap?
A tartalmat általában a leendő tulajdonos szolgáltatja, de tudok segíteni a szövegírásban, képanyag szerkesztésben. A keresők számára is barátságos szövegírásnak van néhány szabálya, bár a mondanivaló mindig hús-vér embereknek készül.
A jó fotók sem maradhatnak el. E témában különböző vélemények léteznek. Vannak akik a profi fotók mellett voksolnak, mások szerint pedig jobb, ha saját készítésű, érdekes, tényleg egyedi fényképeket láthat a honlap olvasója. Én ez utóbbi nézetet vallom, persze ez nem minden esetre érvényes. Nagyban függ a honlap jellegétől. Manapság nagyon népszerű az infografika.
A tartalomhoz hozzátartoznak a különböző kötelező jogi nyilatkozatok, GDPR kompatibilis szabályzatok elkészítése. Ez teljes egészében a honlap tulajdonos dolga. Nagyon tanácsos szakjogászt igénybevenni e célra.
5. Milyen vizuális elemek szerepeljenek az új honlapon?
Meglepő, de a leendő honlap tulajdonosok nem mindig tudják megfogalmazni, hogy milyen színvilágú legyen az oldal. Persze sokat segít ha készen kapom a logót és a színpalettát, de ennek hiánya sem okoz problémát.
A legszebb kép is lehet akadály, ha például túl nagy a kép fájl mérete, mert attól lelassul az oldal. E probléma leküzdésében is tudok segíteni. Gyakran kedvelt megoldás az egyes elemek animációja, a különböző mozgó grafika beillesztése. Kétségtelen, ezek optikailag nagyon csábítóak, de nézetem szerint csínján kell bánni velük mert a weboldal sebességére igen nagy hatásuk van.
Az eddigi ismeretek alapján elkészítek egy tervet, melyet a megrendelő átnéz és megbeszéljük mi tetszik neki, min szeretne változtatni.
6. A weboldal tesztelése
Az előző pontok alapján elkészült a WordPress motoron működő honlap összes oldala és elkezdődhet a tesztelés.
Alaposan átböngészem a weblapot többféle méretű és operációs rendszerű eszközön. Ellenőrzöm az összes hivatkozást, jól működik-e minden fő- és almenü pont.
Ha az új honlap hibátlannak tűnik, elérkezik az utolsó lépés: a weboldal elindítása. Azonban ez az utolsónak hitt lépés valójában egy hosszú folyamat első lépése is, hiszen hosszabb távon majd karbantartásra is szükség lesz.
7. Weboldal elindítása
Ugye emlékszik? A keresőmotorok számára eddig csak egyetlen oldal volt látható „Hamarosan jövünk” vagy valami hasonló címmel. Nos, most jött el az ideje ezt az oldalt kiiktatni és a teljes weboldalt láthatóvá tenni.
Nyilvánvalóan más módon is célszerű a honlap beindulását közzé tenni, például valamelyik közösségi oldalon, illetve a barátok, ismerősök körében.
8. A már működő honlap karbantartása
Mint a 6. pontban már jeleztem, a weboldal karbantartása egy állandó folyamat. A karbantartás két fő részre osztható: technikai és tartalmi.
- A technikai rész a sablon, bővítmények, alapmotor frissítését jelenti; kiterjed a linkek működésének ellenőrzésére, és a rendszeres mentésre.
- A tartalmi rész pedig új szövegek, blog bejegyzések, grafikai elemek közzétételét jelenti.
Amennyiben az elkészült honlap tulajdonosa, vagy valamelyik kollégája, maga szeretné a karbantartást végezni, akkor az illetőnek ezt meg kell-e tanulnia. A honlap átadásakor az alapoktatást biztosítom, az új tartalom feltöltése ezáltal nem jelenthet majd problémát.