Többen kérdezték tőlem, hogy elég-e egy cégnek egy Facebook oldal, vagy legyen saját weboldala. Esetleg mindkettő kellene? Nyilván mindegyiknek megvan a saját szerepe és fontosak a márkaépítésben. A kérdés megválaszolásához először érdemes átgondolni a fő célokat, hogy aztán meghatározhassuk melyik a legfontosabb.
Saját weboldal alatt azt értem, hogy a cégnek saját domain névvel, fizetett tárhelyen, egyedi kinézetű honlapja van. Az alábbi összeállításban közreadnék néhány szempontot, ami talán közelebb visz a jó döntéshez. Kizárólag a saját véleményem írom le, mindenki szűrje le belőle a számára hasznosat.
Teljes kontroll az oldal felett vagy a kontroll hiánya
Facebook oldalammal igazából egy másik fél szolgáltatását veszem igénybe, az ő szabályai szerint működtetem az oldalt. Ezek a szabályok gyakran változnak. (Célszerű lenne egyszer végig olvasni a szabályzatot!) A magán és céges Facebook oldalak használata eltérő, a cégesre szigorúbbak a szabályok, nem is minden szolgáltatása ingyenes. Ha akár véletlenül is megsértem a szabályokat, könnyen elveszthetem az oldalt minden tartalmával és követőjével együtt. A követők elérhetőségi adatai nem az én tulajdonom.
Saját honlap esetén az egész weboldal az enyém, ami minden szempontból teljes kontrollt ad az honlap felett. A saját weblap egy online érték, befektetés. Az idő múlásával egyre többen megismerik és az értéke is nő. Ha van a saját honlapon kapcsolatfelvételi űrlap, óriási adatbázist építhetek.
Megjelenés
A Facebook oldalra feltehetek logót, kismértékben megszabhatom, hogy hogyan nézzen ki az oldalam, de mindig ki vagyok téve a Facebook küllemének, az ő márkájuk megjelenésének. Lehet, hogy egy értékesnek vélt poszt mellett valamilyen idegen hirdetés villog majd.
A saját honlapom olyan formában, színvilággal, grafikával készülhet, ami teljesen a saját márkát fejezi ki. Bármikor bármit változtathatok. Ha hirdetési felületet is átadok másnak, annak a helyét én döntöm el.
Információ átadás
A Facebookon közölt információ olyan helyre kerül, ahol a látogatók sok időt töltenek mert ott lépnek kapcsolatba a családtagokkal, barátokkal, ismerősökkel. Az új információ a megjelenés pillanatában előugrik a timeline-jukon, több ezer szem azonnal láthatja. Azonban ez lehet zavaró is, mert ha valaki a családi csetelés kedvéért látogat a Facebook-ra, neki akkor eredendően más a célja. Nem vásárolni akar és nem szolgáltatást keres.
A saját weblapon levő információ eléréséhez az érdeklődőknek némi erőfeszítést kell tenniük, keresgélniük kell, vagy be kell gépelni a weboldalad címét, a cégem nevét. Ha rátaláltak a honlapomra, akkor ott minden információt megtalálnak részletesen. Én döntöm el, hogy az információt milyen szerkezetbe helyezem, az hogyan jelenjen meg. Ha blogot vezetek intenzív kapcsolatot alakíthatok ki a jövőbeni vásárlókkal, megrendelőkkel.
Kereső optimalizálás (SEO)
A Facebook oldal ad némi lehetőséget az optimalizálásra, de ezzel nagyon nehéz a természetes keresési listán jó helyre kerülni.
A saját weboldal teljes rugalmasságot nyújt a kereső optimalizáláshoz, megfelelő link építéshez, és főleg a kívánt tartalom feltöltéséhez. Többlépcsős almenü rendszeren át óriási mennyiségű tartalom közölhető, megfelelő kulcsszavakkal ellátva igazán SEO baráttá tehető a saját weblap.
Tanulság
A Facebook tagadhatatlanul fontos színtér az online társasági érintkezéshez. Ezt érdemes kihasználnia a cégeknek, felhívni magukra a figyelmet. Azonban ne a Facebook oldal legyen az egyetlen online közeg, hanem segítsen eljutni a saját weboldalra. Ugyanis ez az a hely, ami fölött teljes a kontrollunk.
Ha szeretne saját weblapot, termékeinek vagy szolgáltatásának, írjon üzenetet a Kapcsolat oldalon található űrlapon, vagy keressen a megadott elérhetőségeken.